Een wereldwijd succes

Een andere marketingmix factor is plaats. H&M heeft als doelstelling om een zo breed mogelijk publiek te bereiken. Dat doen ze door ‘ouderwetse’ winkels te openen, maar ook door online winkels te openen. Klanten worden door slogans: Bekijk het op www.kortingcodehm.nl naar deze webshops gelokt.

Landen

H&M heeft nu 3511 vestigingen, waarvan 130 franchise ondernemingen, in totaal 55 landen. Een franchise is een onderneming die geld betaald om de naam H&M te gebruiken en de producten van H&M te verkopen, maar officieel niet bij het moederbedrijf hoort. Er zit dan een zelfstandige ondernemer of investeerder achter. De klanten in de winkel zullen daar niet zoveel van merken. H&M is van oorsprong een Zweeds bedrijf en opende haar eerste vestiging in 1947 in Västeras in Zweden. In het naoorlogse tijdperk in is het concern sterk gegroeid naar de eerder genoemde 3511 vestigingen. In 2014 werden er 379 nieuwe winkels en vier nieuwe webshops geopend en het doel voor 2015 is 500 nieuwe winkels te openen en negen nieuwe webshops. Dit resultaat in een markt die sterk lijdt onder de crisis is opvallend positief.

Doelstellingen

Het past ook geheel bij de doelstellingen van H&M om ieder jaar 10 tot 15 procent nieuwe winkels te openen. Deze winkels worden geopend in landen waar H&M al actief is, maar ook in nieuwe landen. Zo is H&M afgelopen jaar begonnen in de Filippijnen en in Australië. Er liggen ook plannen voor Taiwan, Peru, Macau, Zuid-Afrika en India.

In Azië gaan de zaken goed met vestigingen in China, Japan, Zuid-Korea, Singapore, Maleisië, Thailand, Indonesië en nu ook in de Filippijnen. Vooral China groeit enorm. In 2014 kwamen daar 86 nieuwe winkels bij, totaal 291 in het hele land. Na China groeit H&M het meest in de Verenigde Staten. Naast fysieke winkels Er is nu een webshop in 13 landen, het doel voor 2015 is om er negen bij te krijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *